ΑναζήτησηΕπικοινωνίαTwitterFacebook
Είστε εδώ Αρχική Άρθρα Ποντιακή Παράδοση Του Αγίου Πνεύματος στον Πόντο

Του Αγίου Πνεύματος στον Πόντο

print
email

Τ΄ Άε Πνευμάτ΄

Του Αγίου Πνεύματος στον Πόντο
- Την ημέρα της Πεντηκοστής επιφωτίστηκαν με το Άγιο Πνεύμα οι 120 μαθητές του Ιησού (περιλαμβανομένων και των Αποστόλων) οπότε, σύμφωνα με τις Πράξεις των Αποστόλων, διέδωσαν σε όλες τις γλώσσες, τον λόγο του Θεού.

Η Ελληνική παράδοση και ιδιαίτερα οι πνευματικοί μας πατέρες, μας έχουν αφήσει με τα γραπτά τους τεράστιες παρακαταθήκες, που η παιδευτική τους διάσταση είναι παγκόσμια και οικουμενική. Η Ποντιακή θρησκευτική και θεολογική παράδοση είναι επιφορτισμένη υπερβολικά με την πνευματική θεϊκή πρόνοια, που την οριοθετεί με την λέξη «Φώτιση»...

 

Θεέ μ’ δός ατό φώτισιν

Γι αυτό και οι Πόντιοι το μυστήριο της βάφτισης το αποκαλούν «Φωτίσια ή Φωτίσα» δίνοντας βαρύτητα στο φως (πνεύμα) και όχι στην τελετουργική διαδικασία, που είναι η εμβάπτιση του μωρού στο νερό. Το Θείο πνεύμα που ονομάζεται και «παράκλητος» χρησιμοποιείται στην Ποντιακή παράδοση κατά κόρον και εκφέρεται με τη φράση:

Εϊ ουρανέ μ' παράκλητε... κατήβα κά’ και κρίσον

Το Άγιο Πνεύμα και η αναφορά σε αυτό με τη μορφή του Ουρανού (επουράνιο πνεύμα) υιοθετήθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως ικεσία ή επίκληση ακόμα και στο δημοτικό μας τραγούδι. Σ’ αυτό συναντάμε κατά κόρον την θεϊκή εντολή που φθάνει στον άνθρωπο με την μορφή του γραπτού (της μοίρας):

Απ’ ουρανού χαρτίν έρθεν, να έξερα, ντο λέει...


Στο αισθηματικό - ερωτικό τραγούδι αποκαλύπτεται η στενή σχέση και το δέος, που νιώθουν για το επουράνιο πνεύμα. Στα δίστιχα διαφαίνεται η αλληλεπίδραση που είχε ο ουρανός, ως πνευματική έννοια, γι αυτό ήταν συχνή η επίκληση του Θείου από τους ερωτευμένους. Στον ουρανό θα παραδώσουν την ψυχή τους...
 

Η λέξη πνεύμα στην Ποντιακή παράδοση αδυνατεί ως λέξη και αντικαθίσταται από την λέξη ψυχή (ψή’ - πληθυντικός: τα ψήα ή τα ψυχάντας). Γι αυτό το τραγούδι λέει:

Σ σον ουρανόν χρωστώ την ψή μ’, ‘ς σον Άδην το κορμόπο μ’
‘ς σ’ εσέν, την κορ’ πα ντό χρωστώ και τυραννίεις το ψόπο μ’

ή το άλλο:

Θ’ εβγαίνω ‘ς σ’ επουράνια, θ΄ εφτάγω αναφοράδες
τ’ εμόν την ψήν κανείς ‘κι παίρ’ θα παίρν’ ατό οι νυφάδες


Ο πνευματικός ή ο εξομολόγος ήταν ο ιερωμένος, που με το άγγιγμα στο κεφάλι του πιστού μετέδιδε τη φώτιση και το θείο πνεύμα. Η σχέση των Ποντίων με τον πνευματικό ήταν στενή και συνεχής, γι αυτό επικαλούνταν πολύ συχνά στα τραγούδια τους τη φράση: «επήγα σον πνευματικόν»...

 

Τ’ Αε-Πνευμάτ’ ή τ’ Α-Πνεμάτ’ ή τα’ Αε-Πνεύματονος

Στον Πόντο, αυτή την ημέρα δεν κοιμόντουσαν, για να μη γίνουν υπνοσάκουλα! Επίσης δεν ανέβαιναν σε δέντρα, ούτε λούζονταν στη θάλασσα, γιατί πίστευαν πως η μέρα αυτή έχει την κακή της ώρα.

Στις μέρες μας η ανάγκη για τη διάσωση της ψυχής μας είναι και το μεγάλο μήνυμα της Χριστιανικής αυτής γιορτής. Ο κάθε άνθρωπος επιβάλλεται να βοηθήσει με κάθε τρόπο τους αναξιοπαθούντες αδελφούς μας. Είναι μια πράξη αναγκαία και απαραίτητη μιας και το κράτος αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμα και σ’ αυτό το Χριστιανικό του καθήκον... που λέγεται κοινωνική πρόνοια.

 

Το διαβάσαμε ΕΔΩ

Μάθε Ποντιακά

Καλομάνα - Η γιαγιά

https://www.lelevose.gr/inner.php/ajax
Παρακαλώ περιμένετε...

Super Gastronom - Μεγάλη ποικιλία σε Ρώσικα προϊόντα

Αλουμινοκατασκευές - Κουφώματα Αλουμινίου στη Θεσσαλονίκη

Life-Events.gr

Ακουστικά βαρηκοϊας και βοηθήματα

Επισκέπτες Online

Έχουμε online 157 επισκέπτες και 0 μέλη.