ΑναζήτησηΕπικοινωνίαTwitterFacebook
Είστε εδώ Αρχική Lelevose Blog Ποντιακοί Χοροί

Ποντιακοί Χοροί

Χοροί του Πόντου
  • Τάμσαρα Τραπεζούντας - VIDEO

    Τάμσαρα Τραπεζούντας - VIDEOΗ ονομασία του χορού προήλθε από το Αρμενικό χωριό «Τάμζαρα» που βρίσκεται μεταξύ Νικόπολης και Κερασούντας. Το χωριό αυτό είχε μικτό πληθυσμό 2000 περίπου κατοίκους που τους αποτελούσαν Τούρκοι, Έλληνες και Αρμένιοι που πλειοψηφούσαν πριν το 1915. Οι Έλληνες που κατάγονταν από την ευρύτερη περιοχή διέσωσαν τον σκοπό και τον αντίστοιχο χορό «Τάμζαρα ή Τάμσαρα» που τον συνοδεύει μέχρι της μέρες μας στην Ελλάδα.

    ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO την εκδοχή του χορού #Τάμσαρα Τραπεζούντας. Είναι #χορός που κατατάσσεται στην κατηγορία του #Διπάτ, η λαβή είναι με τα χέρια λυγισμένα στους αγκώνες μέχρι και το 10ο βήμα, ενώ έχει 16 βήματα (16 μουσικούς χρόνους) που εκτελούνται σε 4 τετράδες βημάτων.
  • Κοτσαγκέλ - Ένα καράβι Κρητικό - VIDEO

    Κοτσαγκέλ - Ένα καράβι Κρητικό - VIDEOΠοντιακός, γαμήλιος #χορός και τραγούδι, ο οποίος χορευόταν κατά βάση στην περιοχή τους #Καρς στον Ανατολικό Πόντο. Στα περισσότερα χωριά (αν όχι σε όλα) ήταν ο τελευταίος αποχαιρετιστήριος χορός στο τελετουργικό του Ποντιακού γάμου και προχωρούσε συνεχώς με γωνιώδεις ελιγμούς. Κοντά στα ξημερώματα, την ώρα περίπου που βγαίνει η πούλια και αφού είχε τελειώσει ο #γάμος, μια ομάδα γλεντζέδων συγγενών και φίλων, μαζί με τον λυράρη, χορεύοντας τον χορό #κοτσαγκέλ ξεκινούσε για τα σπίτια της γειτονιάς και αυτών που είχαν αποχωρήσει από τον γάμο.

    Χορευόταν στον δρόμο (οδοιπορικός χορός) και ο πρώτος του χορού συνήθως κρατούσε ένα μαντήλι και κουνώντας το ρυθμικά, οδηγούσε τους χορευτές στην κατεύθυνση που επιθυμούσε. Η σειρά των χορευτών δημιουργούσε έτσι οφιοειδείς κύκλους, τα καγκέλια ή καγκελίσματα, λέξη η οποία έχει την ίδια ετυμολογική ρίζα με το όνομα του χορού Κοτσαγκέλ.

    Το εν λόγω Ποντιακό τραγούδι της ξενιτιάς τραγουδιέται την ώρα που η πεθερά δείχνει τελετουργικά στη νύφη το καινούργιο της σπίτι. Η αναχώρηση ενός μέλους με τον γάμο, τη μετανάστευση ή τον θάνατο, στάθηκε πάντοτε τραυματική για το κλειστό κύτταρο της παραδοσιακής Ελληνικής οικογένειας. Δεν είναι τυχαία τα κοινά ποιητικά μοτίβα ανάμεσα στα #τραγούδια της ξενιτιάς και αυτά του γάμου ή τα #μοιρολόγια, σε ολόκληρη την #Ελλάδα!

  • Χορός Σαμψών

    Χορός ΣαμψώνΈνας χορός όμορφος, ο οποίος αρχίζει σιγά και αυξάνει στη διάρκεια! Προέρχεται από την #Σαμψούντα (Αμισό) του Πόντου. Πρόκειται για δεξιόστροφο χορό με τα χέρια παράλληλα προς το σώμα, κατά την ώρα που ο #χορός είναι αργός, ενώ όταν γίνει γρήγορος ανεβαίνουν στην ανάταση. Έχει 12 βήματα με έντονο τρέμουλο. Χορεύεται από Οφλήδες του νομού Πιερίας (χωριά Νέα Τραπεζούντα, Κορινός κ.α.) οι οποίοι τον έμαθαν από τον Σαμψούντιο Μακάριο Χατζηκωνσταντινίδη, ο οποίος ζούσε μαζί τους στο χωριό της πρώτης τους εγκατάστασης, στο Καλλίκρουνο Δράμας (Πάστροβα).

  • Τίκ Τρομαχτόν - Τραπεζούντας

    Τίκ Τρομαχτόν - ΤραπεζούνταςΤο Τρομαχτόν είναι μια μορφή Τίκ που πήρε το όνομά του από το έντονο τρέμουλο (τρόμαγμαν) σε όλο το σώμα. Χορευόταν σε όλο σχεδόν τον Πόντο, αλλού σαν αυτόνομος χορός, με διαφορετική όμως μορφή ανάλογα με την περιοχή που τον συναντάμε (Καρς, Κοτύωρα, Οινόη, Κερασούντα, κλπ) και αλλού προσαρμοσμένος στο χορό #Σέρρα. Στην Τραπεζούντα το Τρομαχτόν άρχισε να χορεύεται σαν αυτόνομος χορός, επειδή οι Τούρκοι απαγόρευαν στους Έλληνες να φέρουν όπλα (ως γνωστόν οι χορευτές τις Σέρας ήταν πάνοπλοι) αναγκάστηκαν έτσι οι Πόντιοι να χορεύουν μόνο το μέρος της Σέρας που έμοιαζε με το #Τικ, δηλαδή το #Τρομαχτόν.

    Στην #Τραπεζούντα τα πόδια δεν ξεκολλούσαν από το έδαφος σχεδόν καθόλου και όλο το σώμα είχε ένα έντονο τρέμουλο, ενώ σε άλλες περιοχές όπως το #Καρς, τα πόδια σηκωνότανε με κάμψη των γονάτων ψηλά από το έδαφος.

    Το τρομαχτόν παίζεται με όλα τα μουσικά όργανα και δεν συνοδεύεται από τραγούδι. Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια επικράτησε ιδιαίτερα στα γλέντια η μελωδία του Τρομαχτού να παίζεται σε αργό ρυθμό, να συνοδεύεται από τραγούδι και οι χορευτές να είναι με τα χέρια προς τα κάτω, δηλαδή παράλληλα προς το σώμα. Όταν ο ρυθμός γίνει γρήγορος σταματάει το τραγούδι και τα χέρια των χορευτών ανεβαίνουν στην ανάταση.

  • Πιτσάκ - Ο χορός των μαχαιριών

    Πιτσάκ - Ο χορός των μαχαιριώνΟ «χορός των μαχαιριών» είναι χορός για δύο άνδρες χορευτές. Ελεύθερος χορός, που η ιστορία του χάνεται στα βάθη των αιώνων. Θεωρείται ότι το #Πιτσάκ κλείνει τον χορό #Σέρρα. Καθώς οι χορευτές ( πυρριχιστές ) χόρευαν, 2 από αυτούς ξέφευγαν απο τον κύκλο και συνέχιζαν με έναν χορό στον οποίο κρατούσαν μαχαίρια, με τα οποία αυτοσχεδιάζουν μιμούμενοι επίθεση και άμυνα. Οι παλαιότεροι πετούσαν το μαχαίρι στον αέρα και μάλιστα μερικοί το έπιαναν με το στόμα. Το τέλος του χορού, μας δίνει ζωντανή την εικόνα της μάχης.

    Μια σημερινή και πολύ συγκινητική παραλλαγή, είναι οι δύο χορευτές, μετά την διαμάχη να πετούν τα μαχαίρια και να αγκαλιάζονται, δίνοντας ένα διαφορετικό μήνυμα. - ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO
https://www.lelevose.gr/components/com_mikro/images/up/s1/
https://www.lelevose.gr/inner.php/temeteronblog/
1

Μάθε Ποντιακά

Λώματα - Τα ρούχα

https://www.lelevose.gr/inner.php/ajax
Παρακαλώ περιμένετε...

Super Gastronom - Μεγάλη ποικιλία σε Ρώσικα προϊόντα

Αλουμινοκατασκευές - Κουφώματα Αλουμινίου στη Θεσσαλονίκη

Life-Events.gr

Οικονομική διαφήμιση & προβολή

Η Γνώμη Σας

Ακουστικά βαρηκοϊας και βοηθήματα

Επισκέπτες Online

Έχουμε online 90 επισκέπτες και 0 μέλη.