Τι χάθηκε με τα σύγχρονα καρναβάλια;

Μοιραστείτε το

Η Αποκριά της Ελληνικής υπαίθρου είναι, παραδοσιακά, μια τελετουργία εξευμενισμού και αποσυμπίεσης. Ένας ανάποδος κόσμος που «βγάζει τη γλώσσα» στον κανονικό. Ενώ τον υπόλοιπο χρόνο όλοι έχουν μια συγκεκριμένη θέση στη κοινωνική δομή, στις Αποκριές οι ρόλοι αλλάζουν…

«Βίος ανεόρταστος, μακρά οδός απανδόκευτος»


Η σημασία των γιορτών

Η παραπάνω φράση αποδίδει τη σημασία των γιορτών και των πανηγύρεων, που μπορούν να επιτελούν πολλαπλούς ρόλους. Το βέβαιο είναι πως αποτελούν τους «αρμούς» που οργανώνουν τόσο τον χρόνο, όσο και τον χώρο των ανθρώπων.

Κάθε κοινωνία οργανώνεται γύρω από τον δικό της χρόνο, που αποτυπώνει αλλά και επηρεάζει την παραγωγική δραστηριότητα, τις κοινωνικές σχέσεις και την αντίληψη του ανθρώπου για τον κόσμο που τον περιβάλλει.

Στις προβιομηχανικές κοινωνίες, τις αποκαλούμενες σήμερα παραδοσιακές, ο χρόνος είναι κυκλικός

Όλα χαρακτηρίζονται από επανάληψη, ομοιότητα, περιστροφή και επιστροφή. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες (οικονομικές, πολιτισμικές, κοινωνικές) εξαρτώνται από τα φυσικά φαινόμενα (καιρικές συνθήκες) και τη δυνατότητα του ανθρώπου να τα ελέγξει, σε μια εποχή που δεν ήταν ανεπτυγμένη η τεχνολογία.


Οι Αποκριές

Ένα τμήμα του κυκλικού χρόνου είναι οι Αποκριές. Βρίσκονται στο μεταίχμιο της μεταβολής του χρόνου και της ανάγκης να αρχίσουν οι γεωργοκτηνοτροφικές εργασίες. Αυτόν τον ρόλο υπηρετούσαν τα λαϊκά δρώμενα του αγροτικού χώρου.

Σύμφωνα με τον πολιτισμικό ανθρωπολόγο Victor Turner, η Αποκριά είναι μια αντιδομή. Με άλλα λόγια, οι συγκεκριμένες τελετουργίες γυρίζουν ανάποδα τον κόσμο.

Στον υπόλοιπο χρόνο, όλοι έχουν μια συγκεκριμένη θέση στην κοινωνική δομή, στον τρόπο δηλαδή που είναι οργανωμένος ο κόσμος. Στις Αποκριές, οι ρόλοι αλλάζουν.

Καθένας που συμμετέχει, βρίσκει την ευκαιρία να βγει έξω από την τυποποίηση, να αμφισβητήσει, να διακωμωδήσει

Η μεταμφίεση αναλαμβάνει να δώσει μορφή στην πρόσκαιρη αντιδομή, που έχει τη θέση της βαλβίδας στη χύτρα ταχύτητας. Βοηθά να φύγει ο ατμός, να αποκατασταθεί η ισορροπία και στη συνέχεια τα πράγματα να συνεχίσουν τον γνώριμο ρυθμό.


Λαϊκά δρώμενα & καρναβάλια

Στα αγροτικά λαϊκά δρώμενα (Μπέης ή βασιλιάς στη Θράκη, Γενίτσαροι και Μπούλες στη Νάουσα, Γέροι και Κορέλες στη Σκύρο, Κορδελάτοι στη Νάξο) το βασικό στοιχείο είναι οι ρόλοι στους οποίους μεταμφιέζονται τα μέλη μιας ομάδας, χρησιμοποιώντας παραδοσιακές φορεσιές, ενίοτε δε και μάσκες.

Το καρναβάλι είναι ένα ανεστραμμένο είδωλο του κόσμου, στο οποίο οι συμμετέχοντες αρπάζουν την ευκαιρία να «βγάλουν τη γλώσσα» στον ορθολογικό κόσμο

Δομικό στοιχείο των λαικών δρωμένων είναι ο δαιμονιώδης θόρυβος που προέρχεται από κουδούνια, κρεμασμένα στη ζώνη των συμμετεχόντων. Αυτός ο θόρυβος είναι δίσημος. Από τη μια μεριά είναι ο θόρυβος των εχθρικών δυνάμεων που καροδοκούν, όταν ο κόσμος χάνει την τάξη του, και από την άλλη συγκροτεί ο ήχος αποτρεπτική ασπίδα για αυτές τις δυνάμεις.

Είναι ένα μέσο για αλλαγή, για ανατροπή των αντιλήψεων που είναι κυρίαρχες…

Κουδούνια - Καρναβάλια


Οι μεταμφιέσεις τότε και τώρα

Σε κάθε περίπτωση, η μεταμφίεση είναι το κύριο μέσο για τη συμμετοχή σε μια αποκριάτικη εκδήλωση.

Στα αγροτικά δρώμενα η μεταμφίεση περιορίζεται σε συγκεκριμένους ρόλους, που υπηρετούσαν τον θάνατο της φύσης, αλλά και την αναγέννησή της. Στα καρναβάλια των πόλεων, τα λεγόμενα αστικά καρναβάλια, η μεταμφίεση γίνεται αυτοσκοπός.

Τα τελευταία χρόνια, η μεταμφίεση είναι οργανωμένη και συνδεδεμένη με την αγορά

Η έμπνευση πλέον προέρχεται από γεγονότα πανεθνικής ή παγκόσμιας εμβέλειας. Οι στολές είναι απαστράπτουσες, με υφάσματα αγορασμένα. Το θετικό είναι πως οι καρναβαλιστές λειτουργούν ως ομάδα που προετοιμάζεται αρκετό διάστημα. Δίνει λοιπόν η διαδικασία αυτή μεγαλύτερο βάρος στην παρέα και στη σύλληψη του θέματος, στο πλαίσιο του οποίου όλα τα μέλη αναλαμβάνουν ίδιους ρόλους.

Η προετοιμασία διαρκεί έναν ολόκληρο χρόνο και το τελικό αποτέλεσμα αποσκοπεί στην προσέλκυση μεγάλου αριθμού επισκεπτών. Δεν έχει γονιμικό χαρακτήρα.


Οι εκδηλώσεις σήμερα

Η ερήμωση της υπαίθρου και της επαρχίας φέρνει στην επιφάνεια την ανάγκη των κατοίκων να επιστρατεύσουν όλο το πολιτισμικό τους κεφάλαιο (στη συγκεκριμένη περίπτωση τα λαϊκά δρώμενα), στη προσπάθεια να γίνουν τουριστικοί προορισμοί.

Η παρέλαση με την οποία κορυφώνονται οι εκδηλώσεις και οι ωραίες, φανταχτερές στολές αφαιρούν τον αυτοσχεδιασμό και τον αυθορμητισμό. Η μουσική, τα μεγάφωνα, η κανονιστική συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, η παρουσία των τοπικών αρχών, η εξέδρα, είναι στοιχεία δανεισμένα από τις παρελάσεις των εθνικών εορτών.

Επιπλέον, τα κορμιά των καρναβαλιστών μοιάζουν φυλακισμένα σε ατσαλάκωτα κουστούμια

Η μεταμφίεση αυτή όμως δεν υπηρετεί τον στόχο του ανεστραμμένου ειδώλου. Έγιναν όλα ομοιόμορφα, με τυποποιημένα γνωρίσματα. Δεν μπορεί να προδικάσει κανείς αν μπορεί να αναστραφεί η ομογενοποίηση των λαϊκών δρωμένων.

Είναι βέβαιο, όμως, ότι χρειαζόμαστε τον αυτοσχεδιασμό που τροφοδοτούσε το μπρίο, την απελευθέρωση, το ξεσάλωμα…


Διαβάστε επίσης: Η Αποκριά (Εμπονέστα) στον Πόντο

Μοιραστείτε το