Η σιωπή των Ελληνόφωνων

Μοιραστείτε το

Η είδηση καταγράφηκε σε δεκάδες Ελληνικά μέσα, παρά τη σιωπή των Ελληνόφωνων εκκλησιών. Η χρήση της Παναγίας Σουμελά, για το γύρισμα videoclip μουσικού συγκροτήματος, ήταν αρκετά προκλητική ως είδηση.

Από τις σιωπές που μιλάνε μόνες τους…


Αντίδραση Πατριαρχείου Μόσχας

Μαζί, χώρεσε στην είδηση και η αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας και μάλιστα από τα χείλη του επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων, Μητροπολίτη Ιλαρίωνα.

Η αντίδραση του Πατριαρχείου της Μόσχας χώρεσε, επίσης, στα δεκάδες Ελληνικά δημοσιεύματα. Όχι γιατί τους έπιασε ο πόνος για τη Ρωσία, αλλά γιατί δεν υπήρξε καμία άλλη αντίδραση, που να έδινε επίσημο τόνο στην καταγγελία.

Οι λόγοι που οδήγησαν στη σιωπή αυτή, μου είναι άγνωστοι. Οι όποιες υποψίες δεν έχουν λόγο να μας απασχολήσουν. Είναι άλλωστε, κατά τη γνώμη μου, από τις σιωπές που μιλάνε μόνες τους.

Η πρόσληψη όμως των γεγονότων και της παρέμβασης της Μόσχας, από τον Ποντιακό Ελληνισμό πρέπει να απασχολήσει όχι μόνον εμάς, αλλά και αυτούς που σιωπούν και μάλιστα σε βάθος χρόνου.


Η Ορθοδοξία και το σχίσμα

Ο Ποντιακός Ελληνισμός δεν ζει και δεν αναπνέει μόνον εντός Ελληνικών συνόρων. Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ζει, δημιουργεί, έχει χτίσει τη νέα του πατρίδα, εδώ και έναν αιώνα ή και παραπάνω, σε εδάφη της πρώην ΕΣΣΔ, που θεωρήθηκαν και τότε, και συνεχίζουν να θεωρούνται, αδελφοί Ορθόδοξοι τόποι.

Η διάσωση της ταυτότητας και του Ποντιακού Ελληνισμού από την Ορθοδοξία περνούσε

Παράλληλα, ένα κομμάτι αυτού του Ελληνισμού, που ήρθε στην Ελλάδα μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ, έχει πολύ στενές σχέσεις με την Ρωσική Ορθοδοξία. Στενότερες από αυτές που έχει με την Ελληνόφωνη.

Ήρθε εδώ κουβαλώντας τα ιερά του και την πίστη του, ακόμη μια φορά. Έχοντας περάσει δια πυρός και σιδήρου και έχοντας σημείο αναφοράς την πολύπαθη Ρωσική Ορθοδοξία. Ειδικά όταν αντιμετώπισε εδώ το ρατσισμό ντόπιων, εντός και εκτός Εκκλησίας, σε όσες περιοχές της χώρας δεν είχαν επαφή με την ιστορική του πραγματικότητα.

Ας μη παρεξηγηθώ. Πνευματικός ηγέτης και των Ποντίων είναι ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης. Όμως η καταφυγή που βρήκαν στη Ρωσία, έχει δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς και με το Πατριαρχείο της Μόσχας.

Και ίσως γι’ αυτό όταν συζητεί κανείς μαζί τους, ανακαλύπτει πως θλίβονται διπλά όταν βλέπουν το Φανάρι να προχωρά σε σχίσμα (υπάκουο στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ) και παράλληλα να μην αντιδρά όταν θίγονται τα ιερά και τα όσια τους…


Ο Ποντιακός Ελληνισμός

Σε κάθε ιστορική πρόκληση που αντιμετώπισε ο Ποντιακός Ελληνισμός, η Παναγία Σουμελά ήταν και παραμένει σημείο αναφοράς, αποκούμπι και προσευχή.

Η ελπίδα να αποκατασταθεί η πρώτη εκείνη ιστορική Παναγία είναι πάντα παρούσα. Και, για ένα μεγάλο κομμάτι του Ποντιακού Ελληνισμού, το Πατριαρχείο Μόσχας είναι επίσης σημείο αναφοράς, ακριβώς λόγω των ιστορικών συνθηκών, όσων έγιναν και γίνονται. Η σχέση αυτή υπάρχει και είναι ουσιαστική.

Όταν, λοιπόν, το Πατριαρχείο Μόσχας υπεραμύνεται των Ιερών του Ποντιακού Ελληνισμού, το πράττει γιατί είναι Οίκος, το ίδιο, μεγάλου τμήματος αυτού του Ελληνισμού. Και τον υπερασπίζεται, αυτόν και τα ιερά του, εκεί που δεν μπορεί να τον υπερασπιστεί κανείς άλλος, όπως φαίνεται.

Όμως, αν κάποιοι δεν συνέλθουν γρήγορα, οι προεκτάσεις της εγκατάλειψης των Ποντίων από το Ελληνικό κρατίδιο και τις Ελληνόφωνες εκκλησίες, είναι βέβαιο πως θα είναι πολύ πιο ευρείες από την πλήρη εγκατάλειψη των Χριστιανικών πληθυσμών της εγγύς Ανατολής από τους ίδιους, που έχει προηγηθεί.

Το Πατριαρχείο της Μόσχας, δια των δηλώσεών του, φαίνεται πως δεν ξεχνά το Ποντιακό εκκλησίασμά του και τιμά την ιστορία και τα ιερά του…

Αν συνεχίσει να το πράττει, και δεν έχει κανέναν λόγο να μη συνεχίσει να το πράττει, αν συνεχίσει να υπεραμύνεται ιερών, από την Αγία Σοφία ως την Παναγία Σουμελά, το σχίσμα που ξεκίνησε ελέω CIA θα έρθει πολύ κοντύτερα από ό,τι θεώρησαν πολλοί…

Λαμπρινή Θωμά


– Διαβάστε επίσης: Ερώτηση προς Κομισιόν για τη βεβήλωση

Μοιραστείτε το