Να μη σβήσει η μνήμη

Σε μια από τις μελανότερες σελίδες της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, αυτή της Γενοκτονίας των Ποντίων, ήταν αφιερωμένη εκδήλωση που διοργανώθηκε το περασμένο Σάββατο, από την Εύξεινο Λέσχη Ποντίων της Κέρκυρας.

Να αναδειχθεί και να διεθνοποιηθεί το ζήτημα των Γενοκτονιών


Εκδήλωση στη Κέρκυρα

Σε μια από τις μελανότερες σελίδες της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού, αυτή της Γενοκτονίας των Ποντίων, ήταν αφιερωμένη η εκδήλωση που διοργάνωσαν από κοινού το τοπικό τμήμα «Chapter-34 Corcyra» της ομογενειακής οργάνωσης «AHEPA» και η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων Κέρκυρας.

Η εκδήλωση έλαβε χώρα το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020, στην αίθουσα τελετών της Ιονίου Ακαδημίας. Την εκδήλωση πλαισίωσαν μουσικά η υψίφωνος Έλλη Καρύδη και ο Σπύρος Ρουβάς στο πιάνο. Οι οποίοι ερμήνευσαν τρία άγνωστα τραγούδια για φωνή και πιάνο, Ποντίων συνθετών.


Νίκος Ασλανίδης

Κεντρικός προσκεκλημένος της βραδιάς ήταν ο γνωστός δημοσιογράφος Νίκος Ασλανίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στα θλιβερά ιστορικά γεγονότα της Γενοκτονίας, από την οποία συμπληρώθηκε πέρυσι ένας αιώνας.

Μεταξύ άλλων μίλησε για τις προσχεδιασμένες πρακτικές που σε δύο φάσεις οδήγησαν συστηματικά και με φρικτό τρόπο στη φυσική εξόντωση 353.000 Ελληνορθόδοξων του Πόντου και στον εκτοπισμό πολλών χιλιάδων ακόμη. Όπως προκύπτει και μέσα από ορισμένες εκ των πολλών σχετικών μαρτυριών, που επιμελώς έχει συλλέξει, καταγράψει και δημοσιοποιήσει.

Τόνισε δε επανειλημμένως, ότι τα γεγονότα αυτά όχι μόνο δεν πρέπει να ξεχαστούν, αλλά οφείλεται αφενός να τα μελετούμε, ώστε να αποφευχθεί επανάληψή τους στο μέλλον. Αφετέρου να αναδειχθούν περαιτέρω ώστε η Γενοκτονία των Ποντίων επιτέλους να αναγνωριστεί διεθνώς κι επισήμως ως τέτοια.


Η Μπάντα

Στη συνέχεια προβλήθηκε και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Η μπάντα» του Νίκου Ασλανίδη. Το οποίο είναι βασισμένο στην αληθινή ιστορία του μοναδικού επιζήσαντα μουσικού (φλαουτίστα) της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Κερασούντας, Ιωάννη Παπαδόπουλου.

Ο Παπαδόπουλος, μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της Φιλαρμονικής (συνολικά 12 Έλληνες και 3 Τούρκοι) εξαναγκάστηκαν υπό την απειλή των όπλων, να ακολουθούν τους Τσέτες του Τοπάλ Οσμάν και να παιανίζουν την ώρα που αυτοί διέπρατταν τις θηριωδίες τους. Έναντι των αμάχων Ποντίων (και όχι μόνο) της ευρύτερης περιοχής της Κερασούντας, στο πλαίσιο της πολιτικής των Νεότουρκων. Που προέβλεπε την εξολόθρευση κάθε μη Μουσουλμανικού στοιχείου στην επικράτεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Όταν αυτές οι (υπό τις «ευλογίες» του Κεμάλ) σφαγές, τα βασανιστήρια, οι βιασμοί και οι λεηλασίες τελείωσαν, τα μέλη της Φιλαρμονικής επίσης εκτελέστηκαν. Και μόνον ο Παπαδόπουλος κατάφερε να διαφύγει περιπετειωδώς και τελικά να φτάσει στην Ελλάδα, όπου έκανε οικογένεια κι έζησε μέχρι το βαθύ γήρας.

Ανάμεσα στις μαρτυρίες που περιλάμβανε το ντοκιμαντέρ, ξεχώρισαν εκείνες των γιων του Παπαδόπουλου, για τα βιώματα και τις περιπέτειες του πατέρα τους. Αλλά κι εκείνες απογόνων άλλων θυμάτων της Γενοκτονίας.


Διεθνοποίηση της Γενοκτονίας

Στην εκδήλωση, την Κυβέρνηση εκπροσώπησε ο Γενικός Γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, Γιάννης Χρυσουλάκης. Ο οποίος αναφέρθηκε στη μακραίωνη ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού και στη πολύπλευρη ανάπτυξη που είχε γνωρίσει η περιοχή του (πληθυσμιακά, εμπορικά, οικονομικά, κοινωνικά, πνευματικά και καλλιτεχνικά), μέχρι τη μαζική εξόντωση από τους Νεότουρκους.

Μάλιστα προανήγγειλε και την πραγματοποίηση κυβερνητικά οργανωμένων κοινών δράσεων Ελλάδας, Κύπρου και Αρμενίας το προσεχές διάστημα. Προκειμένου να αναδειχθεί και να διεθνοποιηθεί το ζήτημα των Γενοκτονιών που υπέστησαν από τους Τούρκους.

Στο πλαίσιο αυτών, προσκάλεσε για συνεργασία και τον Νίκο Ασλανίδη, το ντοκιμαντέρ και η ευρύτερη σχετική εργασία του οποίου ήδη προβάλλεται και στο εξωτερικό. Με σκοπό την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης επί του θέματος.


– Διαβάστε επίσης: «Η Μπάντα» του Νίκου Ασλανίδη

Δείτε στο παρακάτω video, αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ «Η Μπάντα» του Νίκου Ασλανίδη.


* Η εικόνα – φωτογραφία του άρθρου προέρχεται από το λεύκωμα του καθηγητή Κωνσταντίνου Φωτιάδη, με τίτλο «Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μέσα από τα εικαστικά έργα του Gjergj Kola»